Thursday, December 24, 2015

kuidas juhan liiv oma haigusega kauples

häda!
1893. aastast saadik haugub mu kaelas inimene, ei tea, ei tunne, kes on, haugub seina kella läbi, haugub ilma selletagi, mõlgutab mõtteid ja seletab..
küll 100 korda olen ma politseis tema vastu abi otsinud.
kreisiülem parun maydell arvas: "teie saate teda ikka kuulmas", siis "ega ma tohter ega õpetaja ole". kohaline vallavalitsus naerab esite, siis teeb tõsisema näo. urjädnik ütleb: "kas mina tan, kes teiega räägib?" jurjevi III linnajao pristav ütleb, kui talle ülemullu tähendan, et ta mu haigeks kaagutab: "see on tohtri asi". guberneri herra saadab eesti-saksa keelse hädaülesande kui mitte-venekeelse tagasi. võtan tõlgi, see ehk sureb ära.
häda, ilmotsata häda. panen asja ajalehte ja küsin siin: mis see on ja mis minust tahetakse, ja mis hinna eest võiks hullumeelsusest lahti saada, mis maksu eest enese hing enesele tagasi osta?
ja vahest ehk võtab toimetaja seekord mu kirja ülesse.
auustades joanes liiv
tartus 23. juunil 1895

No comments:

Post a Comment