Wednesday, November 2, 2016

elu jaani seegis

jaani seeki nimetati teadupärast ürikutes esimest korda 1239. aastal.
ja no tegelikult ei olnud ta niiväga leprosoorium ühti. ühelt poolt olid kiriklikud heategevusorganisatsioonid keskajal ühed suuremad laenukassad, kelle jaoks oli pangandus pigem põhitegevuseks ja vaeste eest hoolitsemine kõrvaltegevus. ning teine põhitegevus oli kõrtsipidamine. kusjuures oli selline lugu, et seegieestseisjad olid alatasa hädas, et vaestele aetud õlu varastati vaeste eest hoolitseva personali poolt ära ja müüdi kõrtsis raha eest maha. no tegelikult oli lisaks vaestele seal ka palju selliseid inimesi, kes kasutasid seal niiöelda vanadekodu teenust, kusjuures rikkamatel vanuritel oli võimalik endale reserveerida ka väike majake ja privaatne teenindus.
aga jaani seegis toimuvat elu aitab kõige paremini iseloomustada kodukord aastast 1448:
"see on püha johannese haigete õigus, mida tuleb haigete majas järgida
esiteks ei tohi üksteise peale vihastada. kes teisele kurjasti ütleb, peab andma 4 killingit
samuti, kes ei lähe missa ja vespri ajal kirikusse, kui helistatakse kella - trahv 4 killingit (kes on kõndimisvõimeline)
kes teist lööb, saab trahviks 4 killingit ja kartsa
kes teisele näkku sülitab - trahv 4 killingit
kes dornsesse roojab - trahv üks katel õlut
samuti, kes käimla ära reostab, peab selle uuesti puhtaks tegema ja saab trahvi 4 killingit
samuti kes majja roojab või välja ukse ette - trahv 4 killingit, samapalju siis kui keegi kutsub külalise
kes ukse ette pissib või pissi välja valab - trahv 4 killingit
kes linna läheb - trahv 1 ferding
kes linnas ööbib - trahv 1 vaat õlut
samuti naine või mees, kes koos magavad või ebasündsat asja teevad, need peavad majast ära minema. samuti ei tohi naine või mees tuua kedagi enda juurde magama sama karistuse ähvardusel
samuti kui keegi nii palju joob, et oksendab, on trahv 2 katelt õlut, sama palju kui keegi külalise kutsub
samuti ei tohi haiged enne kirikusse minna, kui lubatud - trahv 4 killingit
mehed ja naise ei tohi koos saunas käia - trahv 4 killingit
see mees või naine, kes katsub teist jalge vahelt, saab trahvi 4 killingit
kes oma häbet näitab ja oma rõivad üles kisub, saab trahvi kaks katelt õlut
kes teise vastu oma noa tõmbab, on trahv 4 veeringut
samuti kui keegi teist vigastab, mõistavad õigust eestseisjad
samuti, kes üleval istub pärast seda, kui kell on kaheksa löönud - 4 killingit
samuti peab vend, kes viimasena sisse tuleb, õhtul väravad sulgema ja hommikul avama ja kui seegihoovis sureb mõni koduloom, peab ta selle nülgima
samuti peab õde, kes viimasena sisse tuleb, leivakorvi varjule panema ja lubama teenijal tule ahju teha
samuti ei tohi keegi pirruga kaugemale minna, kui korsten lubab - trahv 4 killingit
samuti kui jagatakse välja õlut, leiba, liha või kala, mis igaühele järjekorras on ette nähtud, peab igaüks selle meelsasti vastu võtma, ja kui ta selle vastu nuriseb, on trahv 4 killingit
samuti, kes seegis sureb, sellel ei tohi olla voli midagi oma varast ära anda, kes seda saladuses hoiab, see saab nuheldud nii rängalt, et ta ei oska seda ette kujutadagi
samuti kes seisab hoovimeistri ees, see peab vaatama, et ta sellest õigusega kinni peab, ja kui juhtub, et ta õigusest üle astub ja see saab teatavaks eestseisjatele, peab ta nii sageli andma hüvituseks ühe marga
kes aga oma trahvi õigeks ajaks ära ei maksa, seda peetakse ilma toidumoonata seni, kuni ta on oma trahvi ära maksnud
samuti kes on ära teeninud kartsas istumise, see peab seal istuma ilma armuta
samuti antakse püha johannese kirikhärrale aastas pool lasti rukist ja pool lasti rukiseid ja kuus marka raha
samuti kes toob uue haige sisse, see peab haigetele andma ühe vaadi õlut ja ühe lamba ja igale haigele 3 ööri pihku ja igaühele ühe timpsaia, kirikhärrale pool veeringut, õuemeistrile pool veeringut, 8 ööri valgustuseks ja 3 ööri sauna jaoks
samuti kerjajatele, iga 4 riia marka ja paar saapaid
samuti tarvitatakse lihavõtteküünaldeks tavaliselt kuus marknaela vaha
samuti kolmele altarile igaühele kaks küünalt, igaüks neist kaks marknaela vaha"

No comments:

Post a Comment