Monday, August 23, 2021

haapsalu, kuurortlinn

heili reinart on kirjutanud muljetavaldava monograafia eesti kuurortide ajaloost kuni aastani 1940. eriti tahaks välja tuua mõned lood haapsalust.

1.

üldse ei saada üle ega ümber sellest, kuidas tšaikovski haapsalus puhkamas käis. tegelikult oli ta seal koos oma kahe vennaga. aga raha oli neil nii vähe, et nad ostsid ühtelugu kolme peale söögiks kaks praadi. 

2.

ja kui tshaikovski vennad haapsalusse tulid, siis ostsid aurikule kolmanda klassi pileti. mis tähendas, et nad pidid terve tee istuma laevatekil. merel aga ulus tuul ja sadas lakkamata vihma.

3. 

kui nikolai II veel tsaar ei olnud, käis ta ka poisikesena haapsalus. oli aga koerust täis olnud. loopis eesti tööinimeste luuad ja labidad tiiki ning käis salaja esikus külaliste kuubedel nööpe eest ära lõikamas.

4. 

usk muda ravivasse toimesse oli nii suur, et usuti ka merevee joomise kasulikkusesse. see pandi limonaadipudelisse, etiketiks haapsalu panoraam koos purjepaadiga ning pandi müüki. inimesed olid nende limomaadipudelitega mööda promenaadi edasi-tagasi jalutanud ja kõrrest merevett imenud.

5. 

kui 1929. aastal valiti miss estonia, siis haapsalu supelasutuste valitsus pani miss estoniale ja tema kahele näitsikule välja autasuks üks kuu tasuta suvitamist ning 75 mudavanni. 

6. 

1931. aastal kirjutas alma oma mehele eedile haapsalust sellise kirja:

armas eedi, pean juba sulle kohe alguses ütlema, et olen sulle olnud truu. siin haapsalus on vist võimata üldse truudust murda, sest siinsed nooredmehed on jääkülmad, samuti kui need ilmadki. ma ei tea üleüldse, mis inimesed need on, käivad tänavail kui pupujukud ega julge silmagi vaadata. ära sa nüüd arva, et mina siin tahaksin flirtida või midagi sellesarnast, kuid niisugune voorus, eriti noortemeeste juures ajab küll naeru peale. ma usun, et haapsalu nooredmehed on kõik vist eranditult noorte meeste kristliku ühingu liikmed. eile käisin paralepas pummeldamas. olid kaasas mõned tuttavad tallinnast. sa neid ei tunne, aga nad on väga kenad inimesed. tulin koju kell 7 hommikul. täna pea valutas mis hirmus ja ei saanud seepärast minna ka lõuna muusikale. mõtle kui naljakas, siin on üks kino ka, kus näidatakse aadama ja eeva aegseid filme. kui sa saad, siis saada mulle natukene raha, mu kleidid on kõik likööri täis ja vajavad puhastamist. ma arvan, et sul ei maksa esialgu siia veel tulla, sest ilmad on kole külmad ja su väike naisukene külmetab väga. suudleb sinu alma. muuseas, saada mu tennisereket siia. ega ma ei mõtlegi hakata mängima aga võib jalutada niisama reket kaenlas. siin käivad nooblimad inimesed kõik nii.

No comments:

Post a Comment