Sunday, January 15, 2017
mida õpetati kaheksakümnendatel ossidele
õpetati, et teise ilmasõja ajal võitlesid ida-saksa väed koos punaarmeega hitleri vastu.
Saturday, January 14, 2017
õigused ja vabadused
tony judt meenutab asju, mida enam hästi ei jaksaks uskudagi. muuhulgas on üks uskumatu asi see hirmus vasakpoolsus. vasakpoolsus küll, aga mis soust see oli. nimelt oli veel kuni kuuekümnendateni paljude lääne vasakpoolsete intellektuaalide jaoks mõistete nagu "vabadus" ja "õigused" kasutamine märk naivismist. nimelt olid kõik sellised asjad nagu humanism, vabadus, õiglus, progress, üldine salajane valimisõigus teadlikult väikekodanlike ideoloogiate poolt naiivsete jaoks välja mõeldud ja ette söödetud selleks, et nende asjade puudumist sotsialismileerile ette heita. sellised väikekodanlikud asjad mõeldi välja selleks, et lääne kodanikke ohjes hoida. et öelda neile, et neil on mingid õigused ja vabadused, et nad ei näeks leninlikku tõde ja suurt hüve, mis tegelikult moskvast paistab.
pravda 12.10.1986
rock-and-rollil on õigus olemasolule, aga ainult siis, kui see on meloodiline, mõtestatud ja hästi esitatud.
1987 a küsitlus
teatavasti oli kogu sotsialismileer läänele räigelt raha võlgu. poola oli näiteks 1987 aastal võlgu 40 miljardit dollarit. et siis kuidagi balansseerides vajaduse vahel laenu tagasi maksta ja samas tagada oma elanikele odavaid kaupu, tegi poola valitsus küsitluse. küsimus oli, et kas eelistate leiva hinna 50% tõusu ja bensiini hinna 100% tõusu või 60% bensiini ja 100% leiva hinna tõusu.
Wednesday, January 11, 2017
seitsmekümnendatest
tony judti monumentaalne raamat "pärast sõda. euroopa ajalugu alates 1945. aastast" ütleb, et seitsmekümnendad olid närune aeg. usa lasi oma valuuta vabakursile, oli naftakriis ja kuuekümnendad said läbi. kultuuri valdkonnas aga oli eriline madalseis:
subkultuurina esile tõstetud punk oli tegelikult kultuuri peasuunal eksisteeriv parasiitnähtus, mis kasutab jõulisi kujundeid ja radikaalset keelekasutust tihtipeale omakasupüüdlikel eesmärkidel.
ja
siiski oli punkbändide poliitika sama ühemõõtmeline kui nende muusikagi, kusjuures viimane piirdus liigagi tihti ainult kolme akordi ja lihtsa rütmiga ning selle mõju sõltus iseäranis helitugevusest.
ja
ükskõik kui võltsid olid punkarite poliitika ja muusika, siis vähemalt nende põlvkonna künism oli tõeline ja ausal teel päritud. nad moodustasid kibestunud ja enamasti andetuma osa üha kasvavast lugupidamatute massist.
ja
eurovisiooni lauluvõistlus - kus teisejärgulised levilauljad ning täiesti tundmatud suurused üle kogu euroopa esitasid standardseid ja kergesti ununevaid laulukesi, et peaaegu kõikide puhul taanduda peagi tundmatusse, millest nad vaid põgusaks hetkeks olid avalikkuse ette ilmunud - osutus nii kontseptsioonilt kui ka teostuselt sedavõrd banaalseks, et seda oli võimatu parodeerida. ja just seepärast sai sellest millegi täiesti uudse ettekuulutaja.
subkultuurina esile tõstetud punk oli tegelikult kultuuri peasuunal eksisteeriv parasiitnähtus, mis kasutab jõulisi kujundeid ja radikaalset keelekasutust tihtipeale omakasupüüdlikel eesmärkidel.
ja
siiski oli punkbändide poliitika sama ühemõõtmeline kui nende muusikagi, kusjuures viimane piirdus liigagi tihti ainult kolme akordi ja lihtsa rütmiga ning selle mõju sõltus iseäranis helitugevusest.
ja
ükskõik kui võltsid olid punkarite poliitika ja muusika, siis vähemalt nende põlvkonna künism oli tõeline ja ausal teel päritud. nad moodustasid kibestunud ja enamasti andetuma osa üha kasvavast lugupidamatute massist.
ja
eurovisiooni lauluvõistlus - kus teisejärgulised levilauljad ning täiesti tundmatud suurused üle kogu euroopa esitasid standardseid ja kergesti ununevaid laulukesi, et peaaegu kõikide puhul taanduda peagi tundmatusse, millest nad vaid põgusaks hetkeks olid avalikkuse ette ilmunud - osutus nii kontseptsioonilt kui ka teostuselt sedavõrd banaalseks, et seda oli võimatu parodeerida. ja just seepärast sai sellest millegi täiesti uudse ettekuulutaja.
Monday, January 9, 2017
1968 itaalias
1968 olid rahutused igal pool. kui pariisis keskenduti oma nõudmistes lõbule (seksile, konjakile, peesitamisele jne), siis itaalias olid milano tudengitel järgmised nõudmised:
- kontroll hinnete paneku üle
- hinnete edaspidine kaotamine ja sellega õppurite valiku lõpetamine
- igaühele õigust saada haridust ja õpinguteks stipendiumi
- koosolekute pidamise õigus
- hommikune üldkoosolek
- õppejõudude aruandekohustus üliõpilaste ees
- kõikide reaktsiooniliste ja autoritaarsete õppejõudude vallandamine
- õppekava koostamine alt üles
kuna stalinlik kommunism oli end selleks ajaks täis teinud, siis otsiti eeskuju maoistlikust kommunismist. lisaks hipirõivastele püüti turustada ka maoistlikus stiilis rõivaid aga need ei läinud väga kaubaks. aretati teooriat, et ülikoolid on ka nagu vabrikud, et ülikoolis töötavad inimesed toodavad teadmisi. ja et seega on haritlased samasugused töölised nagu kõik teised töölised ja õigustatud olema proletaarne avangard. õppeained jagati pekingi eeskujul kodanlikule ajale eelnenud jäänukiteks (kreeka ja ladina keel), puhtalt ideoloogilisteks (ajalugu) ja kaudselt ideoloogilisteks (füüsika, keemia, matemaatika).
- kontroll hinnete paneku üle
- hinnete edaspidine kaotamine ja sellega õppurite valiku lõpetamine
- igaühele õigust saada haridust ja õpinguteks stipendiumi
- koosolekute pidamise õigus
- hommikune üldkoosolek
- õppejõudude aruandekohustus üliõpilaste ees
- kõikide reaktsiooniliste ja autoritaarsete õppejõudude vallandamine
- õppekava koostamine alt üles
kuna stalinlik kommunism oli end selleks ajaks täis teinud, siis otsiti eeskuju maoistlikust kommunismist. lisaks hipirõivastele püüti turustada ka maoistlikus stiilis rõivaid aga need ei läinud väga kaubaks. aretati teooriat, et ülikoolid on ka nagu vabrikud, et ülikoolis töötavad inimesed toodavad teadmisi. ja et seega on haritlased samasugused töölised nagu kõik teised töölised ja õigustatud olema proletaarne avangard. õppeained jagati pekingi eeskujul kodanlikule ajale eelnenud jäänukiteks (kreeka ja ladina keel), puhtalt ideoloogilisteks (ajalugu) ja kaudselt ideoloogilisteks (füüsika, keemia, matemaatika).
eesti olukord 1949
monumentaalne tony judti teos "pärast sõda. euroopa ajalugu alates 1945. aastast" on eesti kohta kirjutatud nii:
balti riikides, mis inkorporeeriti täielikult nõukogude liitu, oli olukord veelgi halvem kui mujal ida-euroopas. 1949. aastal hakati põhja-eesti kolhoosidelt nõudma teraviljanormi täitmist juba enne viljakoristuse algust, et pidada sammu 400 kilomeetrit lõuna pool oleva lätiga. 1953. aastaks oli elu seni jõuka eesti põllumajanduses jõudnud seisu, kus tuulest pikali paisatud lehmad ei suutnud enam kõrvalise abita püsti tõsta.
balti riikides, mis inkorporeeriti täielikult nõukogude liitu, oli olukord veelgi halvem kui mujal ida-euroopas. 1949. aastal hakati põhja-eesti kolhoosidelt nõudma teraviljanormi täitmist juba enne viljakoristuse algust, et pidada sammu 400 kilomeetrit lõuna pool oleva lätiga. 1953. aastaks oli elu seni jõuka eesti põllumajanduses jõudnud seisu, kus tuulest pikali paisatud lehmad ei suutnud enam kõrvalise abita püsti tõsta.
Thursday, January 5, 2017
veel peatükke ungari katoliikluse ajaloost
ja kui siis see jozsef mindszenty 1949. aastal vangi pandi, siis tema järglaseks kirikujuhi ametis sai jozsef grosz. tema oli muidugi ka selline mees, et oli natsliku korra ajal natse kiitnud ja koostööd teinud. no ja olgu täpsustatud ka seda, et tema eelkäiija mindszenty oli koos natsidega palveid pidanud, et tema kodupiirkond vezsprem juutidest vabastatud saaks. see selleks.
aga kui siis see grosz oli kirikujuhiks pandud, siis loomulikult pidi teda taga kiusama ja vangi panema. kohus mõistis ta süüdi selles, et ta olevat tahtnud taastada habsburgide keisririigi ja pani ta 1951. aastal 15 aastaks vangi. ta sai vangist välja destaliniseerimise ajal 1956. aastal ja asus taas kiriku heaks tööle ning lasi end koguni valida kommunistliku partei ridades ungari parlamenti. ta suri 1961.
aga kui siis see grosz oli kirikujuhiks pandud, siis loomulikult pidi teda taga kiusama ja vangi panema. kohus mõistis ta süüdi selles, et ta olevat tahtnud taastada habsburgide keisririigi ja pani ta 1951. aastal 15 aastaks vangi. ta sai vangist välja destaliniseerimise ajal 1956. aastal ja asus taas kiriku heaks tööle ning lasi end koguni valida kommunistliku partei ridades ungari parlamenti. ta suri 1961.
Wednesday, January 4, 2017
peatükke ungari katoliikluse ajaloost
assangel pole veel häda midagi seal ekuadori saatkonnas. ungari katoliiklasest preester ja kirikujuht jozsef mindszenty elas 15 aastat budapestis usa saatkonnas. teise ilmasõja järel hakkasid kommunistid teda taga kiusama ja panid 1949. aastal vangi, 1956. aastal sai ta korraks välja aga kui asi uuesti hapuks läks, siis põgenes usa saatkonda. 1971. aastal lubati tal puutumatult viini elama asuda. ta suri viinis 1975.
Monday, January 2, 2017
sotsiaalkindlustuse põhimõtetest
marju lauristin meenutab, et kui 92. aastal oli jube rahapuudus ja mitte millestki ei olnud võimalik pensione maksta, et siis oli tiit made teinud ettepaneku, et ärme venelastele pensione maksame.
Sunday, January 1, 2017
millise lausega alustada aastalõpu arvamusartiklit
on olnud üle keskmise kirju aasta. mõned hetked on läinud lausa murettekitavalt kirjuks. närviliseks. mõni jäänud õnneks ka südamlikuks ja soojaks.
Head pärnakad, 2016. aastat on jäänud meile vaid mõni tund ja õige pea astub 2107. aasta oma õigustesse. Enne aastavahetust on paras hetk heita pilk lahkuvale aastale. Nagu ennustati, saigi tänavune pööraselt tormiline ja heitlik.
tõejärgne ajastu, millest meil lõppeval aastal nii palju räägiti, ei tähista tegelikkuses tõe surma.
Head pärnakad, 2016. aastat on jäänud meile vaid mõni tund ja õige pea astub 2107. aasta oma õigustesse. Enne aastavahetust on paras hetk heita pilk lahkuvale aastale. Nagu ennustati, saigi tänavune pööraselt tormiline ja heitlik.
tõejärgne ajastu, millest meil lõppeval aastal nii palju räägiti, ei tähista tegelikkuses tõe surma.
Goethe on öelnud kuldsed sõnad, et inimene eksib, niikaua kui ta püüdleb. Püüdlemine eeldab soovi ja valmisolekut muutusteks. Tahet kogeda ja aktsepteerida midagi tänasest erinevat.
Seega 2017. aastasse vaadates tundub sobivat küsida milankunderalik küsimus, kas meil peaks Eesti ühiskonnana olema rohkem riskijulgust või alalhoidlikku ettevaatlikust?
Lõppeva aasta iseloomustamiseks sobivad hästi Kesknädala tänase juubilari Billi Hicksi sõnad: „See sõit käib üles ja alla, sellel on omad pöörded ja käänakud, omad võpatused ja elevused.“
Vana hea aastavahetuse komme näeb ette, et toad tuleb uueks aastaks koristada. Arvan, et sama võiks öelda ka oma hinge kohta. Oma hinge eest hoolekandmise üks viise on sisemise puhtuse ja rahu poole pürgimine.
Poliitaasta kokkuvõtte ja prognooside lugu tähendab asjatundjale alati valikuid, millede tegemine on valus ainuüksi teadmisest, et tulemus niikuinii ei meeldi paljudele. Tulenevalt asjaolust, et ehkki meil on selles tegu ammu devalveeritud valdkonnaga, on asjadest õigesti arusaajaid alati rohkem kui eeldada oskad.
On aasta kokkuvõtete aeg ning sageli jääb kõlama, et mitmed lõppeva aasta pöördelised sündmused olid paljude vaatlejatele väga ootamatud. Kehvad vaatlejad, mis muud.
Lõppeva aasta iseloomustamiseks sobivad hästi Kesknädala tänase juubilari Billi Hicksi sõnad: „See sõit käib üles ja alla, sellel on omad pöörded ja käänakud, omad võpatused ja elevused.“
Vana hea aastavahetuse komme näeb ette, et toad tuleb uueks aastaks koristada. Arvan, et sama võiks öelda ka oma hinge kohta. Oma hinge eest hoolekandmise üks viise on sisemise puhtuse ja rahu poole pürgimine.
Poliitaasta kokkuvõtte ja prognooside lugu tähendab asjatundjale alati valikuid, millede tegemine on valus ainuüksi teadmisest, et tulemus niikuinii ei meeldi paljudele. Tulenevalt asjaolust, et ehkki meil on selles tegu ammu devalveeritud valdkonnaga, on asjadest õigesti arusaajaid alati rohkem kui eeldada oskad.
On aasta kokkuvõtete aeg ning sageli jääb kõlama, et mitmed lõppeva aasta pöördelised sündmused olid paljude vaatlejatele väga ootamatud. Kehvad vaatlejad, mis muud.
2016. aasta võiks jääda me mällu pigem elektriautode ja taastuva energia, mitte läbikukkunud poliitilise ladviku tõttu Paljud kandsid 2016. aasta maha veel enne, kui see ümber oli saanud. 2016 on uus 1984, leidsid George Orwelli austajad mitmel pool maailmas. Tõenäoliselt kõige emotsionaalsema hüvastijätu aastaga pakkus populaarse Ameerika jutusaate „Last Week Tonight” juht John Oliver, kes esmalt lasi inimestel lõppeva aasta läbi sõimata ja seejärel pani sümboolselt kogu aastale pommi alla.
Wednesday, December 28, 2016
oriendi tarkusest
räägitakse, et oriendis planeeritakse asju, sh riigiasju 50 aastat ette. põhja-korea on selle kohta hea näide. nende uskumatu ideoloogia sisaldab muuhulgas seda, et nende rassi ei tohi kellegi teisega segada. ja kuna nad siiski mõnevõrra üle piiri saavad käia hiina poolel ja siis jääb tihti mõni põhja-korea naine rasedaks, siis see naine viiakse vanglasse ja lastakse kaasvangidel tema kõhu peal hüpata. ikka selleks, et põhja-korea veri puhtaks jääks. see ei kuulu nüüd selle teema juurde aga seoses rasedusega on ka nii, et kui mõni sünnitas kolmikud, siis kim il sungi ajal võeti talt need kolmikud ära "riigi hoolitsuse alla". tegelikult oli asi selles, et keegi ennustaja oli kim il sungile ennustanud, et ta sureb kolmiku käe läbi. et sellepärast oli vajalik, et kolmikud kasvaksid riigi hoolitsuse all, nii et nende vanemad nemad enam iialgi ei näeks. see ei kuulu ka nüüd selle teema juurde aga seoses selle rassipuhtusega pidi nii olema, et põhja-korea inimesed pidid lõuna-korea inimestest 8 cm lühemad olema.
aga mis sellesse 50 aastat etteplaneerimisse puutub, siis teatavasti põhja-korea röövib aegajalt teistest riikidest inimesi. ja mõni läheb ka vabatahtlikult põhja-koreasse. nt korea sõja ajal jäi põhja-koreasse kokku neli ameerika sõdurit elama ning mõni nendest oli seda teinud ka vabatahtlikult. kõige rohkem on inimesi röövitud jaapanist (eelkõige naisi). probleemiasetuts on selles, et kui välismaalane röövitakse ja jäetakse põhja-koreasse elama, siis tal ei lubata paari heita põhjakorealasega verepuhtuse säilimise pärast. aga et tal oleks paariline, siis röövitakse teistest riikidest inimesi sobivas soolises proportsioonis, et igal mehel oleks naine ja vastupidi. ja väidetavalt tehakse seda sellepärast, et saada nendelt välismaalase välimusega lapsi. kui sa röövid inimese ja paned põhja-koreasse elama, siis ta ei hakka eluilmaski uskuma ametlikku ideoloogiat. aga kui inimene kasvab üles põhja-koreas algusest saati, siis ta usub ideoloogiat. ja sellist inimest saab ära kasutada riigi hüvanguks, spioneerimiseks näiteks. niimoodi on nende nelja ameerika sõduri lastest üles kasvanud täiesti valge välimusega inimesed, kes aga usuvad kõhklematult ideoloogiat.
aga mis sellesse 50 aastat etteplaneerimisse puutub, siis teatavasti põhja-korea röövib aegajalt teistest riikidest inimesi. ja mõni läheb ka vabatahtlikult põhja-koreasse. nt korea sõja ajal jäi põhja-koreasse kokku neli ameerika sõdurit elama ning mõni nendest oli seda teinud ka vabatahtlikult. kõige rohkem on inimesi röövitud jaapanist (eelkõige naisi). probleemiasetuts on selles, et kui välismaalane röövitakse ja jäetakse põhja-koreasse elama, siis tal ei lubata paari heita põhjakorealasega verepuhtuse säilimise pärast. aga et tal oleks paariline, siis röövitakse teistest riikidest inimesi sobivas soolises proportsioonis, et igal mehel oleks naine ja vastupidi. ja väidetavalt tehakse seda sellepärast, et saada nendelt välismaalase välimusega lapsi. kui sa röövid inimese ja paned põhja-koreasse elama, siis ta ei hakka eluilmaski uskuma ametlikku ideoloogiat. aga kui inimene kasvab üles põhja-koreas algusest saati, siis ta usub ideoloogiat. ja sellist inimest saab ära kasutada riigi hüvanguks, spioneerimiseks näiteks. niimoodi on nende nelja ameerika sõduri lastest üles kasvanud täiesti valge välimusega inimesed, kes aga usuvad kõhklematult ideoloogiat.
vabariigi kodanikud
saatejuht: "tere härrad ja prouad, tere televaatajad. täna räägime haridusest. meil on saates ka külalised. noh, oleme pisa tulemuste järgi tipus aga rahakotis ulub endiselt tuul, mis?"
mailis reps veepudelilt korki ära keerates: "eks ikkagi 2/3 meie üliõpilastest on naised ja seega on tulekul suure kanaema ühiskond. pole midagi parata."
laine randjärv tõstab oma käekoti laua peale: "tõeliselt raudne isiksus ei tunneta, et ahelad oleksid võõrkeha."
marianne mikko kõõlub tooliga: "me peame ikka vaatama seda, et kust me tuleme ja kuhu läheme. me oleme siiski kääbused hiiglaste õlgadel."
saatejuht asetab käed rinnale risti: "minu ema, kes oli ülikoolis õppejõud, ütles alati, et ega ülikool matsi ei riku."
laine randjärv haarab mikrofonist kahe käega kinni ja tõuseb püsti: "üks asi on haridus aga hoopis teine asi on haritus. siin on suur vahe!"
mailis reps puudutab käega laine randjärve õlast: "laine, istu maha. minul on olnud privileeg rääkida ja armatseda neljas keeles. mõtelge vaid, kui igav võis olla armatsemine enne paabeli torni ehitamist"
laine randjärv vaatab repsile sügavalt silma: "ma parem ei alustagi sel teemal, et milline humanitaaride ületootmine meil on. tegelikuks kvalitatiivseks hüppeks on meil oluliselt rohkem reaalteadlasi vaja ning vähem humanitaare, humanitaare ei ole õieti meile üldse vaja."
mailis reps toetab küünarnukid lauale: "ma tahan seda väga selgelt öelda, et tegelikult on asi kutseõppes ja meie väärtushinnangutes. kutseõpe tuleb au sisse tõsta."
marianne mikko aevastab ja paneb ülemise kraenööbi kinni: "jumal on surnud, marksism on kriisis ja minugi käsi käib kehvasti"
saatejuht tõstab laua alt välja uue veepudeli: "siinkohal tuleb nõustuda selle inimesega, kes ütles, et pole kerge olla kirjakirjutaja margikogujate ajastul"
mailis reps laualina kohendades: "rebane teab mitmeid asju aga siil teab ühte suurt asja"
mailis reps veepudelilt korki ära keerates: "eks ikkagi 2/3 meie üliõpilastest on naised ja seega on tulekul suure kanaema ühiskond. pole midagi parata."
laine randjärv tõstab oma käekoti laua peale: "tõeliselt raudne isiksus ei tunneta, et ahelad oleksid võõrkeha."
marianne mikko kõõlub tooliga: "me peame ikka vaatama seda, et kust me tuleme ja kuhu läheme. me oleme siiski kääbused hiiglaste õlgadel."
saatejuht asetab käed rinnale risti: "minu ema, kes oli ülikoolis õppejõud, ütles alati, et ega ülikool matsi ei riku."
laine randjärv haarab mikrofonist kahe käega kinni ja tõuseb püsti: "üks asi on haridus aga hoopis teine asi on haritus. siin on suur vahe!"
mailis reps puudutab käega laine randjärve õlast: "laine, istu maha. minul on olnud privileeg rääkida ja armatseda neljas keeles. mõtelge vaid, kui igav võis olla armatsemine enne paabeli torni ehitamist"
laine randjärv vaatab repsile sügavalt silma: "ma parem ei alustagi sel teemal, et milline humanitaaride ületootmine meil on. tegelikuks kvalitatiivseks hüppeks on meil oluliselt rohkem reaalteadlasi vaja ning vähem humanitaare, humanitaare ei ole õieti meile üldse vaja."
mailis reps toetab küünarnukid lauale: "ma tahan seda väga selgelt öelda, et tegelikult on asi kutseõppes ja meie väärtushinnangutes. kutseõpe tuleb au sisse tõsta."
marianne mikko aevastab ja paneb ülemise kraenööbi kinni: "jumal on surnud, marksism on kriisis ja minugi käsi käib kehvasti"
saatejuht tõstab laua alt välja uue veepudeli: "siinkohal tuleb nõustuda selle inimesega, kes ütles, et pole kerge olla kirjakirjutaja margikogujate ajastul"
mailis reps laualina kohendades: "rebane teab mitmeid asju aga siil teab ühte suurt asja"
Saturday, December 24, 2016
unesco pärandist
lisaks sellele, et põhja-koreas on postmargimuuseum, metrooehitamise muuseum, Ameerika sõjakoleduste muuseum, partei ajaloo muuseum, kimilsungia muuseum, rahvaarmee muuseum, kuulsa isamaa vabastussõja muuseum, kolme revolutsiooni muuseum, rahumuuseum ja rahvusvahelise sõpruse muuseum, on seal ka üks kunstimuuseum ja üks ajaloomuuseum. see ajaloomuuseum on koguni unesco nimekirjas, sest seal on päris vana korea aegsed antiikasjad. kui sinna aga sisse minna, siis on need esemed väga võltsi välimusega. selgituseks on aga ingliskeelses voldikus toodud lause, et paljud väljapandud esemed on koopiad ning originaalid asuvad ühes teises muuseumis, mis on samuti külastajatele avatud.
intervjuu kreeka kuningaga
ajakirjanik patrick donovan tegi ükskord intervjuud kreeka kuningas konstantinus teisega. siis kui kreekas veel oli kuningas. ta ei salvestanud intervjuud vaid tegi märkmeid. kui intervjuu oli läbi, palus kreeka kuningas neid märkmeid näha. patrick donovan näitas. seal märkmikus oli pastakaga kritseldatud kass.
Wednesday, December 21, 2016
hommik tornide väljakul
olen naasmas oma jooksuringilt. kell on 7.15. tornide väljakul tuleb põõsaste vahelt välja üks haljastustöötaja riietes mees, kohvitops käes.
tema - kohvi saab ja pirukat!
mina - oo, tore.
tema - jaja, ja kingipakke jagatakse ka. kell kümme. kõik saavad.
mina - väga meeldiv.
tema - tuled siis kohale või?
mina - ei tule.
tema - ei no siin ei ole häbeneda midagi, kõik tulevad.
mina juba eemaldun
tema - aga no ma vähemalt ütlesin sulle. et mõtle järele, võibolla ikka tuled?
rohkem ma ei kuulnud mis ta rääkis.
tema - kohvi saab ja pirukat!
mina - oo, tore.
tema - jaja, ja kingipakke jagatakse ka. kell kümme. kõik saavad.
mina - väga meeldiv.
tema - tuled siis kohale või?
mina - ei tule.
tema - ei no siin ei ole häbeneda midagi, kõik tulevad.
mina juba eemaldun
tema - aga no ma vähemalt ütlesin sulle. et mõtle järele, võibolla ikka tuled?
rohkem ma ei kuulnud mis ta rääkis.
Saturday, December 17, 2016
kuidas umberto eco jalgpalli käis vaatamas
umberto eco tundis end väiksena jalgpalli suhtes nagu homoseksuaalne väikemees, kes hirmunult ja visalt korrutab endale, et tüdrukud peavad talle meeldima. ja nii läks ta isaga ükskord jalgpalli vaatama. nähes mõttetut sagimist staadionil, lõi väike umberto esimest korda elus kahtlema jumala olemasolus. kui ta staadionilt ära tuli, läks ta otsejoones targa kaputsiinlasest munga juurde pihile. munk pidas umberto mõtet väga imelikuks, sest rõõmsal meelel olid jumalat ju uskunud sellised usaldusväärsed inimesed nagu dante, newton, manzoni, gioberti ja fantappie. selline konsensus lükkas umberto usukriisi mitu aastat edasi.
tlatelolco veresaun
nii nagu enne riot, nii oli ka 1968. aastal mehhikos enne mehhiko olümpiat suured valitsusvastased demonstratsioonid. väidetavalt lasi valitsus snaipritel meeleavaldajaid lasta. surma sai sadu inimesi. itaalia kõrgushüppaja giacomo grosa ütles selle peale: "kui nad edasi tapavad, siis ma ei hüppa".
böömimaa karl
böömimaa karl ehk rooma riigi keiser karl IV suri 1378. aastal. tema varakambris olid järgmised esemed: püha adalberti pealuu, püha stefanuse mõõk, okas jeesuse kroonist, kilde ristist, viimse õhtusöömaaja laudlina, püha margareta hammas, püha vitalise luutükike, püha eobanuse lõualuu, vaala küljeluu, elevandikihv, moosese sau, neitsi riided.
Thursday, December 15, 2016
kuidas furtseva ja mikojan laulupeol käisid
kui peeti 1969. aastal laulupidu, siis see oli pidulik nagu ikka. ja tähistati ühtlasi 100 aasta mõõdumist esimesest laulupeost. seda tulid vaatama ka furtseva ja mikojan. kui laulupidu lõppes, siis furtseva õhkas: "kui praegu olid juba nii uhked pidustused, kui võimsalt siis siin veel järgmisel aastal lenini 100. sünniaastapäeva tähistatakse!"
Monday, November 28, 2016
regilaul
eks kui inimene tahab südametäiega kõik ära öelda, mis ta maailmast arvab, siis ta kirjutab raamatu. eduard tinn kirjutas raamatu nimega "lääne tsivilisatsioonist ja euroopa tupikseisust".
leheküljel 168 ütleb ta ära selle, mida ta arvab regilaulust:
"mul tekib alati sisemin protest, kui praegu nii populaarset regilaulu peetaksegi mingiks õigeks eesti lauluks. üht ja sama salmirida kümneid kordi korrutama hakkad siis, kui su vabadus ja manööverdamisvõimalused on piiratud. regilaulus on kindlasti palju sotsiaalselt determineeritut, temas on palju pärisorjuses oleva inimese laulumaneeri. las mõni usub, et läbi regilaulu jõuavad kodalaste ürgkodu arhetüübid tänapäeva eestlaseni. vaba isiksuse laul ei saa olla nii monotoonne ja üheplaaniline."
aga selles raamatus on muidu veel ka muid huvitavaid mõtteid. näiteks osutab autor, et aleksander III venestamiskampaania ei olnud niiväga eestlaste vastu suunatud vaid oli baltisakslaste vastu suunatud. ning et tänu venestamiskampaaniale ja sakslaste ahistamisele tekkisid eestlastel võimalused läbi lüüa. eestlased muutusid kolmkeelseks rahvaks ja kasutasid seda ära. ja et tegelikult just tänu sellele avanes eestlastele vene maailm, peterburg jne.
leheküljel 168 ütleb ta ära selle, mida ta arvab regilaulust:
"mul tekib alati sisemin protest, kui praegu nii populaarset regilaulu peetaksegi mingiks õigeks eesti lauluks. üht ja sama salmirida kümneid kordi korrutama hakkad siis, kui su vabadus ja manööverdamisvõimalused on piiratud. regilaulus on kindlasti palju sotsiaalselt determineeritut, temas on palju pärisorjuses oleva inimese laulumaneeri. las mõni usub, et läbi regilaulu jõuavad kodalaste ürgkodu arhetüübid tänapäeva eestlaseni. vaba isiksuse laul ei saa olla nii monotoonne ja üheplaaniline."
aga selles raamatus on muidu veel ka muid huvitavaid mõtteid. näiteks osutab autor, et aleksander III venestamiskampaania ei olnud niiväga eestlaste vastu suunatud vaid oli baltisakslaste vastu suunatud. ning et tänu venestamiskampaaniale ja sakslaste ahistamisele tekkisid eestlastel võimalused läbi lüüa. eestlased muutusid kolmkeelseks rahvaks ja kasutasid seda ära. ja et tegelikult just tänu sellele avanes eestlastele vene maailm, peterburg jne.
Tuesday, November 8, 2016
hessi sekeldused
rudolf hess oli ikka täiesti traagiline kuju. mõned episoodid.
1 episood
kui hess lennukiga shotimaa kohale jõudis, siis sai ta aru, et ta ei suuda oma lennukit maandada ja otsustas langevarjuga välja hüpata. jättis lennuki mootorid seisma ja seadis propellerilabade kaldenurga nullile. avas kokpiti ja tahtis välja hüpata aga tuule surve oli liiga suur. sest lennuk liikus ca 400 km h. siis meenus talle komandör robert von greimi õpetus, et väljahüppamiseks on vaja lennuk küljele kallutada ja siis aitab raskusjõud kaasa. talumees david mclean avastas hessi oma põllu peal langevarjuga heitlemas.
mõned bbc naljad:
- hess lasti churchilli juurde. churchill küsis, et "oo, kas teie oletegi see hullumeelne?". hess vastas: "ei, ma olen kõigest tema asetäitja."
- aegajalt lasti eetrisse uudis, et vahepeal ei ole taevast alla sadanud ühtegi saksa valitsuse liiget
- ja et saksa ülemjuhatuse kommünikees väidetakse, et goebbels ja göring on endisels sakslaste käes
2 episood
hess oli kindel, et teda tahetakse inglismaal mürgitada. ta nõudis alati, et briti sõdurid sööksid koos temaga samast potist. kui talle lihalõigud ette pandi, siis ta üritas võtta kõige tagumist. kui talle pirukaid toodi, siis ta keeldus neid võtmast ja küsis muudkui, et kuidas ta kindel saab olla, et need mürgitatud ei ole. kui talle aga kinnitati, et need ei ole mürgitatud, siis virutas hess hunniku pirukaid keresse ja tal läks kohe tuju heaks.
3 episood
ta lasi endale ikka viskit tuua. aga kohe kahtlustas, et see on mürgitatud. ta kleepis pudelile pealuu joonistusega paberi peale ja viis vahisõdurite kätte, et need selle viski ekspertiisi viiksid. briti vahisõdurid aga jõid selle viski kohe ära. hess oli väga nördinud.
4 episood
hess otsustas mitu puhku enesetappu teha. ükskord kui ta seda üritas, siis pani ta endale saksa lennuväevormi selga, viksis saapad ära ja hüppas trepist alla. murdis reieluu.
5 episood
hess oli lugenud ameerika toitumisteadlase dr kellogi tööd, kes oli kindlal arvamusel, et klassikaline roe peab olema pruun ja kõva ega tohi lõhnata rohkem kui soe küpsis. kuna tema roe selline ei olnud, siis ta jälgis väga hoolikalt oma rooja ja üritas mitu puhku erinevate sõdurite kaudu rooja ekspertiisi saata.
6 episood
kui hess oli oma reieluu puruks hüpanud ja tema jalg oli fikseeritud, siis äratati ta üles. ta tundis, et ta ei saa urineerida ja nõudis, et talle pandaks kateeter. kui lõpuks briti arst oli nõus seda tegema, siis nõudis hess, et enne kateetri sissepistmist talle suguti otsa peale kokaiini hõõrutaks.
7 episood
sama hooga juhtus ka see lugu, et hess oli valudes ja nõudis, et talle morfiini süstitaks. lõpuks oli briti arst nõus süstima. aga süstis talle lihtsalt vett. kui hess aru sai, et talle pole morfiini süstitud, siis oli ta taaskord väga nördinud.
8 episood
no see ei ole otseselt nüüd hessi traagika aga dramaatiline lugu ikka. nimelt taheti hessi asukoht maksimaalselt salastatuna hoida. seega selles nn laagris oli ametlikult 14 sõjaväelast ja seetõttu eraldati ka toiduportsjone 14 inimese jagu. viieteistkümnes oli aga hess ja salastatuse mõttes loovutas siis iga mees natuke oma toitu, millest tehti hessile süüa. briti parlamendis tekkis aga kahtlus, et kui hess saab luksuslikult erakoka poolt tehtud roogasid ja seda kõike briti sõjaväelaste ratsioonist, siis järelikult peavad viimased küll näljas olema. selle asja uurimiseks algatati juurdlus, mida juhtis kolonel boulnois. kui boulnois selles laagris ringi käis ja uuris neid kohti, kus hess aias jalutamas käis, siis kukkus ta kraavi.
9 episood
hess taotles briti valitsuselt püstolit "ensekaitseks, et ma saaksin end maha lasta". valitsus vastas, et praegusel ajal on püstoleid väga napilt.
1 episood
kui hess lennukiga shotimaa kohale jõudis, siis sai ta aru, et ta ei suuda oma lennukit maandada ja otsustas langevarjuga välja hüpata. jättis lennuki mootorid seisma ja seadis propellerilabade kaldenurga nullile. avas kokpiti ja tahtis välja hüpata aga tuule surve oli liiga suur. sest lennuk liikus ca 400 km h. siis meenus talle komandör robert von greimi õpetus, et väljahüppamiseks on vaja lennuk küljele kallutada ja siis aitab raskusjõud kaasa. talumees david mclean avastas hessi oma põllu peal langevarjuga heitlemas.
mõned bbc naljad:
- hess lasti churchilli juurde. churchill küsis, et "oo, kas teie oletegi see hullumeelne?". hess vastas: "ei, ma olen kõigest tema asetäitja."
- aegajalt lasti eetrisse uudis, et vahepeal ei ole taevast alla sadanud ühtegi saksa valitsuse liiget
- ja et saksa ülemjuhatuse kommünikees väidetakse, et goebbels ja göring on endisels sakslaste käes
2 episood
hess oli kindel, et teda tahetakse inglismaal mürgitada. ta nõudis alati, et briti sõdurid sööksid koos temaga samast potist. kui talle lihalõigud ette pandi, siis ta üritas võtta kõige tagumist. kui talle pirukaid toodi, siis ta keeldus neid võtmast ja küsis muudkui, et kuidas ta kindel saab olla, et need mürgitatud ei ole. kui talle aga kinnitati, et need ei ole mürgitatud, siis virutas hess hunniku pirukaid keresse ja tal läks kohe tuju heaks.
3 episood
ta lasi endale ikka viskit tuua. aga kohe kahtlustas, et see on mürgitatud. ta kleepis pudelile pealuu joonistusega paberi peale ja viis vahisõdurite kätte, et need selle viski ekspertiisi viiksid. briti vahisõdurid aga jõid selle viski kohe ära. hess oli väga nördinud.
4 episood
hess otsustas mitu puhku enesetappu teha. ükskord kui ta seda üritas, siis pani ta endale saksa lennuväevormi selga, viksis saapad ära ja hüppas trepist alla. murdis reieluu.
5 episood
hess oli lugenud ameerika toitumisteadlase dr kellogi tööd, kes oli kindlal arvamusel, et klassikaline roe peab olema pruun ja kõva ega tohi lõhnata rohkem kui soe küpsis. kuna tema roe selline ei olnud, siis ta jälgis väga hoolikalt oma rooja ja üritas mitu puhku erinevate sõdurite kaudu rooja ekspertiisi saata.
6 episood
kui hess oli oma reieluu puruks hüpanud ja tema jalg oli fikseeritud, siis äratati ta üles. ta tundis, et ta ei saa urineerida ja nõudis, et talle pandaks kateeter. kui lõpuks briti arst oli nõus seda tegema, siis nõudis hess, et enne kateetri sissepistmist talle suguti otsa peale kokaiini hõõrutaks.
7 episood
sama hooga juhtus ka see lugu, et hess oli valudes ja nõudis, et talle morfiini süstitaks. lõpuks oli briti arst nõus süstima. aga süstis talle lihtsalt vett. kui hess aru sai, et talle pole morfiini süstitud, siis oli ta taaskord väga nördinud.
8 episood
no see ei ole otseselt nüüd hessi traagika aga dramaatiline lugu ikka. nimelt taheti hessi asukoht maksimaalselt salastatuna hoida. seega selles nn laagris oli ametlikult 14 sõjaväelast ja seetõttu eraldati ka toiduportsjone 14 inimese jagu. viieteistkümnes oli aga hess ja salastatuse mõttes loovutas siis iga mees natuke oma toitu, millest tehti hessile süüa. briti parlamendis tekkis aga kahtlus, et kui hess saab luksuslikult erakoka poolt tehtud roogasid ja seda kõike briti sõjaväelaste ratsioonist, siis järelikult peavad viimased küll näljas olema. selle asja uurimiseks algatati juurdlus, mida juhtis kolonel boulnois. kui boulnois selles laagris ringi käis ja uuris neid kohti, kus hess aias jalutamas käis, siis kukkus ta kraavi.
9 episood
hess taotles briti valitsuselt püstolit "ensekaitseks, et ma saaksin end maha lasta". valitsus vastas, et praegusel ajal on püstoleid väga napilt.
Wednesday, November 2, 2016
elu jaani seegis
jaani seeki nimetati teadupärast ürikutes esimest korda 1239. aastal.
ja no tegelikult ei olnud ta niiväga leprosoorium ühti. ühelt poolt olid kiriklikud heategevusorganisatsioonid keskajal ühed suuremad laenukassad, kelle jaoks oli pangandus pigem põhitegevuseks ja vaeste eest hoolitsemine kõrvaltegevus. ning teine põhitegevus oli kõrtsipidamine. kusjuures oli selline lugu, et seegieestseisjad olid alatasa hädas, et vaestele aetud õlu varastati vaeste eest hoolitseva personali poolt ära ja müüdi kõrtsis raha eest maha. no tegelikult oli lisaks vaestele seal ka palju selliseid inimesi, kes kasutasid seal niiöelda vanadekodu teenust, kusjuures rikkamatel vanuritel oli võimalik endale reserveerida ka väike majake ja privaatne teenindus.
aga jaani seegis toimuvat elu aitab kõige paremini iseloomustada kodukord aastast 1448:
"see on püha johannese haigete õigus, mida tuleb haigete majas järgida
esiteks ei tohi üksteise peale vihastada. kes teisele kurjasti ütleb, peab andma 4 killingit
samuti, kes ei lähe missa ja vespri ajal kirikusse, kui helistatakse kella - trahv 4 killingit (kes on kõndimisvõimeline)
kes teist lööb, saab trahviks 4 killingit ja kartsa
kes teisele näkku sülitab - trahv 4 killingit
kes dornsesse roojab - trahv üks katel õlut
samuti, kes käimla ära reostab, peab selle uuesti puhtaks tegema ja saab trahvi 4 killingit
samuti kes majja roojab või välja ukse ette - trahv 4 killingit, samapalju siis kui keegi kutsub külalise
kes ukse ette pissib või pissi välja valab - trahv 4 killingit
kes linna läheb - trahv 1 ferding
kes linnas ööbib - trahv 1 vaat õlut
samuti naine või mees, kes koos magavad või ebasündsat asja teevad, need peavad majast ära minema. samuti ei tohi naine või mees tuua kedagi enda juurde magama sama karistuse ähvardusel
samuti kui keegi nii palju joob, et oksendab, on trahv 2 katelt õlut, sama palju kui keegi külalise kutsub
samuti ei tohi haiged enne kirikusse minna, kui lubatud - trahv 4 killingit
mehed ja naise ei tohi koos saunas käia - trahv 4 killingit
see mees või naine, kes katsub teist jalge vahelt, saab trahvi 4 killingit
kes oma häbet näitab ja oma rõivad üles kisub, saab trahvi kaks katelt õlut
kes teise vastu oma noa tõmbab, on trahv 4 veeringut
samuti kui keegi teist vigastab, mõistavad õigust eestseisjad
samuti, kes üleval istub pärast seda, kui kell on kaheksa löönud - 4 killingit
samuti peab vend, kes viimasena sisse tuleb, õhtul väravad sulgema ja hommikul avama ja kui seegihoovis sureb mõni koduloom, peab ta selle nülgima
samuti peab õde, kes viimasena sisse tuleb, leivakorvi varjule panema ja lubama teenijal tule ahju teha
samuti ei tohi keegi pirruga kaugemale minna, kui korsten lubab - trahv 4 killingit
samuti kui jagatakse välja õlut, leiba, liha või kala, mis igaühele järjekorras on ette nähtud, peab igaüks selle meelsasti vastu võtma, ja kui ta selle vastu nuriseb, on trahv 4 killingit
samuti, kes seegis sureb, sellel ei tohi olla voli midagi oma varast ära anda, kes seda saladuses hoiab, see saab nuheldud nii rängalt, et ta ei oska seda ette kujutadagi
samuti kes seisab hoovimeistri ees, see peab vaatama, et ta sellest õigusega kinni peab, ja kui juhtub, et ta õigusest üle astub ja see saab teatavaks eestseisjatele, peab ta nii sageli andma hüvituseks ühe marga
kes aga oma trahvi õigeks ajaks ära ei maksa, seda peetakse ilma toidumoonata seni, kuni ta on oma trahvi ära maksnud
samuti kes on ära teeninud kartsas istumise, see peab seal istuma ilma armuta
samuti antakse püha johannese kirikhärrale aastas pool lasti rukist ja pool lasti rukiseid ja kuus marka raha
samuti kes toob uue haige sisse, see peab haigetele andma ühe vaadi õlut ja ühe lamba ja igale haigele 3 ööri pihku ja igaühele ühe timpsaia, kirikhärrale pool veeringut, õuemeistrile pool veeringut, 8 ööri valgustuseks ja 3 ööri sauna jaoks
samuti kerjajatele, iga 4 riia marka ja paar saapaid
samuti tarvitatakse lihavõtteküünaldeks tavaliselt kuus marknaela vaha
samuti kolmele altarile igaühele kaks küünalt, igaüks neist kaks marknaela vaha"
ja no tegelikult ei olnud ta niiväga leprosoorium ühti. ühelt poolt olid kiriklikud heategevusorganisatsioonid keskajal ühed suuremad laenukassad, kelle jaoks oli pangandus pigem põhitegevuseks ja vaeste eest hoolitsemine kõrvaltegevus. ning teine põhitegevus oli kõrtsipidamine. kusjuures oli selline lugu, et seegieestseisjad olid alatasa hädas, et vaestele aetud õlu varastati vaeste eest hoolitseva personali poolt ära ja müüdi kõrtsis raha eest maha. no tegelikult oli lisaks vaestele seal ka palju selliseid inimesi, kes kasutasid seal niiöelda vanadekodu teenust, kusjuures rikkamatel vanuritel oli võimalik endale reserveerida ka väike majake ja privaatne teenindus.
aga jaani seegis toimuvat elu aitab kõige paremini iseloomustada kodukord aastast 1448:
"see on püha johannese haigete õigus, mida tuleb haigete majas järgida
esiteks ei tohi üksteise peale vihastada. kes teisele kurjasti ütleb, peab andma 4 killingit
samuti, kes ei lähe missa ja vespri ajal kirikusse, kui helistatakse kella - trahv 4 killingit (kes on kõndimisvõimeline)
kes teist lööb, saab trahviks 4 killingit ja kartsa
kes teisele näkku sülitab - trahv 4 killingit
kes dornsesse roojab - trahv üks katel õlut
samuti, kes käimla ära reostab, peab selle uuesti puhtaks tegema ja saab trahvi 4 killingit
samuti kes majja roojab või välja ukse ette - trahv 4 killingit, samapalju siis kui keegi kutsub külalise
kes ukse ette pissib või pissi välja valab - trahv 4 killingit
kes linna läheb - trahv 1 ferding
kes linnas ööbib - trahv 1 vaat õlut
samuti naine või mees, kes koos magavad või ebasündsat asja teevad, need peavad majast ära minema. samuti ei tohi naine või mees tuua kedagi enda juurde magama sama karistuse ähvardusel
samuti kui keegi nii palju joob, et oksendab, on trahv 2 katelt õlut, sama palju kui keegi külalise kutsub
samuti ei tohi haiged enne kirikusse minna, kui lubatud - trahv 4 killingit
mehed ja naise ei tohi koos saunas käia - trahv 4 killingit
see mees või naine, kes katsub teist jalge vahelt, saab trahvi 4 killingit
kes oma häbet näitab ja oma rõivad üles kisub, saab trahvi kaks katelt õlut
kes teise vastu oma noa tõmbab, on trahv 4 veeringut
samuti kui keegi teist vigastab, mõistavad õigust eestseisjad
samuti, kes üleval istub pärast seda, kui kell on kaheksa löönud - 4 killingit
samuti peab vend, kes viimasena sisse tuleb, õhtul väravad sulgema ja hommikul avama ja kui seegihoovis sureb mõni koduloom, peab ta selle nülgima
samuti peab õde, kes viimasena sisse tuleb, leivakorvi varjule panema ja lubama teenijal tule ahju teha
samuti ei tohi keegi pirruga kaugemale minna, kui korsten lubab - trahv 4 killingit
samuti kui jagatakse välja õlut, leiba, liha või kala, mis igaühele järjekorras on ette nähtud, peab igaüks selle meelsasti vastu võtma, ja kui ta selle vastu nuriseb, on trahv 4 killingit
samuti, kes seegis sureb, sellel ei tohi olla voli midagi oma varast ära anda, kes seda saladuses hoiab, see saab nuheldud nii rängalt, et ta ei oska seda ette kujutadagi
samuti kes seisab hoovimeistri ees, see peab vaatama, et ta sellest õigusega kinni peab, ja kui juhtub, et ta õigusest üle astub ja see saab teatavaks eestseisjatele, peab ta nii sageli andma hüvituseks ühe marga
kes aga oma trahvi õigeks ajaks ära ei maksa, seda peetakse ilma toidumoonata seni, kuni ta on oma trahvi ära maksnud
samuti kes on ära teeninud kartsas istumise, see peab seal istuma ilma armuta
samuti antakse püha johannese kirikhärrale aastas pool lasti rukist ja pool lasti rukiseid ja kuus marka raha
samuti kes toob uue haige sisse, see peab haigetele andma ühe vaadi õlut ja ühe lamba ja igale haigele 3 ööri pihku ja igaühele ühe timpsaia, kirikhärrale pool veeringut, õuemeistrile pool veeringut, 8 ööri valgustuseks ja 3 ööri sauna jaoks
samuti kerjajatele, iga 4 riia marka ja paar saapaid
samuti tarvitatakse lihavõtteküünaldeks tavaliselt kuus marknaela vaha
samuti kolmele altarile igaühele kaks küünalt, igaüks neist kaks marknaela vaha"
Tuesday, November 1, 2016
hinnapakettidest
teadupärast jagunes keskaegne tallinn hingekarjade mõttes kaheks - niguliste ja oleviste kihelkonnaks. ühel hetkel oli teema, et ka pühavaimu kirik võiks olla nagu oma karjaga, sest neil oli ju see jaani seek. aga nendel oli see probleem, et nende hinnakiri oli tavapäraste teenusepakkujate hinnakirjast madalam. ja siis otsustatigi, et jaani seek võib oma madalama hinnakirja juurde jääda aga et nad ei tohi teenindada oleviste ja niguliste kiriku rahvast vaid võivad teenindada vaid oma vaeseid.
ja siis läks see asi õnneks, et pühavaimu kiriku säästupakett ei ohustanud ülejäänud klientuuri. ning nende oleviste ja niguliste kirikute hinnakirjaks jäi siis:
täiskasvanu matus - 3 marka
lapse matus - 1 mark
hauakivi asetamine kirikusse - 10 marka
kõikide kellade helistamine - 4 marka
ja siis läks see asi õnneks, et pühavaimu kiriku säästupakett ei ohustanud ülejäänud klientuuri. ning nende oleviste ja niguliste kirikute hinnakirjaks jäi siis:
täiskasvanu matus - 3 marka
lapse matus - 1 mark
hauakivi asetamine kirikusse - 10 marka
kõikide kellade helistamine - 4 marka
Tuesday, October 25, 2016
münnichi lennukas karjäär
kui 1719. aastal riias peetri kiriku torni välk lõi ja see põlema läks, siis peeter esimene nägi seda pealt. peeter esimene tahtis kirikutorni taastada sest seal oli kellamäng jne. aga selgus, et kellelgi ei olnud joonist selle torni kohta. siis meenu kellelegi, et üks sakslane, keegi münnich oli hiljuti joonistanud seda torni. sakslane leiti üles ja torn taastati. peeter esimesele aga hakkas see sakslane meeldima, sest tal olid lennukad ideed.
kui peeter esimene tahtis ehitada 117 km pikkust laadoga kanalit, siis seda projekti hakkaski juhtima münnich. ja ehitaski valmis. ainult, et valmis sai pärast peeter esimese surma.
peeter esimesel oli hull plaan panna paldiski laht kinni ja teha pakri saarte vahelt läbipääs paldiski ehk tol ajal rogerwieki sadamasse. see oleks olnud väga väga suur sadam. aga see projekt jäi õhku rippuma, sest peeter esimene suri.
ja kui mingil hetkel peale peeter esimese surma münnich poliitiliste afääride pärast siberisse saadeti, siis sealt siberist kirjutas ta keisrinna jelizavetale kirja, et lastagu tal ehitada sild eestist rootsi.
pärast tuli münnich siberist tagasi, ta määrati eesti sadamate peainspektoriks ning ta suri 84-aastasena tartus. maeti tartusse.
kui peeter esimene tahtis ehitada 117 km pikkust laadoga kanalit, siis seda projekti hakkaski juhtima münnich. ja ehitaski valmis. ainult, et valmis sai pärast peeter esimese surma.
peeter esimesel oli hull plaan panna paldiski laht kinni ja teha pakri saarte vahelt läbipääs paldiski ehk tol ajal rogerwieki sadamasse. see oleks olnud väga väga suur sadam. aga see projekt jäi õhku rippuma, sest peeter esimene suri.
ja kui mingil hetkel peale peeter esimese surma münnich poliitiliste afääride pärast siberisse saadeti, siis sealt siberist kirjutas ta keisrinna jelizavetale kirja, et lastagu tal ehitada sild eestist rootsi.
pärast tuli münnich siberist tagasi, ta määrati eesti sadamate peainspektoriks ning ta suri 84-aastasena tartus. maeti tartusse.
Sunday, October 23, 2016
okupatsioonikahjud
1812. aastal ei jõudnud napoleon kuidagi riia piirist kaugemale.
kui okupatsioon läbi sai, siis üritasid kohalikud vene tsaarile esitada kahjunõudeid. huvitaval kombel üleüldse oli seal kuramaal kuidagi palju eestipäraste nimedega talupoegi. no igatahes peale prantslaste okupatsiooni lõppu esitas jaunjelgava talupoeg hans mattison kahjunõude vene tsaarile:
kahjud, mida prantsuse sõja-riik on teinud ja mida ära raisand.
4 vakka kartulit teeb 40 vakka - 20 rbl
6 vakka rukist teeb 36 vakka - 40 rbl
1 hani, mis on surnuks löödud - 0,5 rbl
2 alusseelikut teeb 1 1/2 - 3 rbl
kapsakahju - 8 rbl
raha, mida nad on raisand - 5 rbl
veis wallhofi veetud - 2 rbl
naine ei tahtnud, pidi aga - 2 rbl
nad lõhkusid sealjuures voodi - 3 rbl
ka muud kahjus sealjuures - 1 rbl
on üleüldse kõik ära rikkunud - 10 rbl
nad on minu tütrele lapse teinud, mis ma olen pidanud ämmaemandale arvestama - 6 rbl
summa summarum: 100,5 rbl
friedrichstadt 18. jaan. 1813.
hans mattison
kui okupatsioon läbi sai, siis üritasid kohalikud vene tsaarile esitada kahjunõudeid. huvitaval kombel üleüldse oli seal kuramaal kuidagi palju eestipäraste nimedega talupoegi. no igatahes peale prantslaste okupatsiooni lõppu esitas jaunjelgava talupoeg hans mattison kahjunõude vene tsaarile:
kahjud, mida prantsuse sõja-riik on teinud ja mida ära raisand.
4 vakka kartulit teeb 40 vakka - 20 rbl
6 vakka rukist teeb 36 vakka - 40 rbl
1 hani, mis on surnuks löödud - 0,5 rbl
2 alusseelikut teeb 1 1/2 - 3 rbl
kapsakahju - 8 rbl
raha, mida nad on raisand - 5 rbl
veis wallhofi veetud - 2 rbl
naine ei tahtnud, pidi aga - 2 rbl
nad lõhkusid sealjuures voodi - 3 rbl
ka muud kahjus sealjuures - 1 rbl
on üleüldse kõik ära rikkunud - 10 rbl
nad on minu tütrele lapse teinud, mis ma olen pidanud ämmaemandale arvestama - 6 rbl
summa summarum: 100,5 rbl
friedrichstadt 18. jaan. 1813.
hans mattison
Saturday, October 15, 2016
kogula kaitseliitlane
jälle on nii, et kui ma seda praegu kirja ei paneks, siis vajuks see kõik unustuse hõlma. nimelt oli 1919. aasta veebruaris teatavasti nn saaremaa ülestõus, mis lõppes sadade hukkunute või hukatutega. kui asi halva pöörde võttis, siis läks kogula kaitseliitlane aleksander mihkelson saaremaalt uisutades mandrile abi järele. ja mitte lihtsalt mandrile, vaid haapsallu.
Thursday, October 13, 2016
koidula kleptomaania
kõik justkui teavad, et lydia koidula oli oma elu lõpupoole vaimsetes raskustes. et põdenud kleptomaaniat. see info on liikuma hakanud tegelikult ainult ühest allikast - jakob hurda abikaasalt eugenie hurdalt, kes oli koidula sõbranna peterburis. ning eugenie hurt rääkis seda lugu hiljem aino kallasele ja villem reimanile. aino kallas pani selle fakti oma koidula-raamatu ("tähelend") sisse. mille peale hakati teda sajatama, et näe see soome vurhva tuleb meie emajõe ööbikut ja isamaalist laulikut laimama. see ajas teda segadusse ja ta läks uuesti eugenie hurda juurde seda lugu täpsustama. ning eugenie hurt ütles, et tema pole sellist lugu rääkinud. "tähelennu" teises trükis ei olegi enam sees koidula kleptomaaniat.
haabakuk II
mul on jälle tunne, et kui ma seda kirja ei pane, siis väärt mees vajub unustuse hõlma.
nimelt oli saaremaal üks kangur. aleksander toom. 1823-1907. tal oli naine ja lapsed. siis aga hakkas mees prohvetiks. jättis naise ja lapsed maha ja hakkas mööda saaremaad ringi käima. ootas pühapäeviti kiriku juures ja kui ametlik jumalateenistus lõppes ja rahvas hakkas välja tulema, siis seisis kirikuaia peal ja sajatas kõiki ilmalikke ja vaimulikke võime. võimud panid ta vahepeal hullumajja kinni aga siis lasti ta jälle välja. ja tema muudkui sajatas kõiki edasi.
kui ta vanemaks jäi, siis enam ta ei viitsinud saaremaal pikki rännakuid teha ja püsis oma kodukoha kaarma läheduses.
mingil hetkel ei olevat keegi enam viitsinud tema jutlust kuulata. siis oli nii olnud, et ta maksis oma naisele ja lastele, et need teda kuulaksid.
tegi endale ka hauakivi valmis, kuhu pani kirja kõik oma tiitlid "jumala loom", "haabakuk II" ja "saaremaa prohvet". kui ta aga suri, siis poeg ei pannud seda kivi hauale vaid mattis koos kirstuga maha. kusagil kaarma surnuaial aga siis tasub otsuda.
nimelt oli saaremaal üks kangur. aleksander toom. 1823-1907. tal oli naine ja lapsed. siis aga hakkas mees prohvetiks. jättis naise ja lapsed maha ja hakkas mööda saaremaad ringi käima. ootas pühapäeviti kiriku juures ja kui ametlik jumalateenistus lõppes ja rahvas hakkas välja tulema, siis seisis kirikuaia peal ja sajatas kõiki ilmalikke ja vaimulikke võime. võimud panid ta vahepeal hullumajja kinni aga siis lasti ta jälle välja. ja tema muudkui sajatas kõiki edasi.
kui ta vanemaks jäi, siis enam ta ei viitsinud saaremaal pikki rännakuid teha ja püsis oma kodukoha kaarma läheduses.
mingil hetkel ei olevat keegi enam viitsinud tema jutlust kuulata. siis oli nii olnud, et ta maksis oma naisele ja lastele, et need teda kuulaksid.
tegi endale ka hauakivi valmis, kuhu pani kirja kõik oma tiitlid "jumala loom", "haabakuk II" ja "saaremaa prohvet". kui ta aga suri, siis poeg ei pannud seda kivi hauale vaid mattis koos kirstuga maha. kusagil kaarma surnuaial aga siis tasub otsuda.
Tuesday, October 11, 2016
terrakotasõdalastest
lugesin mingit raamatut terrakotasõdalastest. tuleb välja, et kogu see hiina süboolika ja kunst on suunatud päikese kummardamisele. nii nagu ka natside sümboolika ja muistsete indiaanlaste sümboolika ja loomulikult egiptlaste sümboolika ja mis kõik veel.
ja kuidagi on see kõik seotud numbriga üheksa. sest noh, kõiikidel inimestel on kümme sõrme ja kõik saavad seega aru, et kümme sõrme on täiuslikkuse ehk jumala number. aga üheksa on seega jumalale lähima inimliku täiuslikkuse number, kuhu kõik püüdlevad.
ja nii ongi siis nii, et ka need tuhanded terrakotasõdalased esindavad numbrit 9. no näiteks on nad kolmes reas ja igas reas on 98 sõdurit. jah 98 ei ole 99. aga see ei loe midagi, sest üks sõdur on lihtsalt puudu. ja teises kolonnis on sõdurid kolmes reas - ühes reas on 222, teises 231 ja kolmandas 222 sõdurit. ilmselgelt taheti siin õelda, et 222+222+222=666 ehk metsalise number. aga et miks siis ühes reas on 231 ja mitte 222? aga sellepärast, et 231-9=222!
ja kuidagi on see kõik seotud numbriga üheksa. sest noh, kõiikidel inimestel on kümme sõrme ja kõik saavad seega aru, et kümme sõrme on täiuslikkuse ehk jumala number. aga üheksa on seega jumalale lähima inimliku täiuslikkuse number, kuhu kõik püüdlevad.
ja nii ongi siis nii, et ka need tuhanded terrakotasõdalased esindavad numbrit 9. no näiteks on nad kolmes reas ja igas reas on 98 sõdurit. jah 98 ei ole 99. aga see ei loe midagi, sest üks sõdur on lihtsalt puudu. ja teises kolonnis on sõdurid kolmes reas - ühes reas on 222, teises 231 ja kolmandas 222 sõdurit. ilmselgelt taheti siin õelda, et 222+222+222=666 ehk metsalise number. aga et miks siis ühes reas on 231 ja mitte 222? aga sellepärast, et 231-9=222!
kuidas aino kallast ühtelugu peterburis peteti
teatavasti elasid aino ja oskar kallas 1901-1903 peterburis. põhimõtteliselt on jah nii, et kui tsuhnaad näed, siis hakka teda lüpsma.
nii juhtus, et kui aino kallas poest kümme õuna ostis, siis pani müüja tema silmade all 10 õuna kotti aga pärast viimase õuna kottipanemist võttis käes koos õunaga välja. nii et aino kallas sai vaid 9 õuna.
ja kui aino kallas võid ostis, siis sai ta või asemel kartuliputru, mille ümber oli pandud õhuke kiht võid.
kui ta jõulukuuse ostis, siis sai ta rootsu, millele olid külge kinnitatud kuuseoksad. tõenäoliselt kohalikult kalmistult varastatud kuuseoksad.
ja kui neil pulm oli ja neile kingiti raha pesulaua ostmiseks, siis lasid nad endale tellimise peale teha marmorist plaadiga pesulauda. aga veepaak pandi alla vana ja sellel olid augud sees.
nii juhtus, et kui aino kallas poest kümme õuna ostis, siis pani müüja tema silmade all 10 õuna kotti aga pärast viimase õuna kottipanemist võttis käes koos õunaga välja. nii et aino kallas sai vaid 9 õuna.
ja kui aino kallas võid ostis, siis sai ta või asemel kartuliputru, mille ümber oli pandud õhuke kiht võid.
kui ta jõulukuuse ostis, siis sai ta rootsu, millele olid külge kinnitatud kuuseoksad. tõenäoliselt kohalikult kalmistult varastatud kuuseoksad.
ja kui neil pulm oli ja neile kingiti raha pesulaua ostmiseks, siis lasid nad endale tellimise peale teha marmorist plaadiga pesulauda. aga veepaak pandi alla vana ja sellel olid augud sees.
Monday, October 3, 2016
leidsin brexiti tegelikud juured
abiks ja meenutuseks nüüd brittidele, kes tahavad ida-euroopa immigrantidest vabaneda aga kõik muud el vabadused säilitada.
kui henry VIII oli katoliku kloostrid likvideerinud, siis vaestel polnud kusagil olla ja keegi ei hoolitsenud nende eest.
siis tuli 1533. aastal elizabeth I ja kehtestas, et iga kihelkond hoolitsegu ise oma vaeste eest. ja et iga kihelkond peab määrama vaeste eest vastutajad, kes kiriku eestseisjate abiga peavad koguma elanikelt vajalikud summad.
seega omandas tähtsuse küsimus, keda lugeda oma kihelkonna vaeseks. sest maksu ei tahtnud keegi maksta.
siis tuli aastal 1630 charles II ja kehtestas, et 40 päeva elunemist kihelkonnas annab õiguse eluks vastavas kohas ja järelikult ka õiguse sotsiaalteenustele. ent selle aja jooksul on antud õigus kahe rahukohtuniku otsusel (kui vastav kaebus on laekunud) saata uus elanik tagasi kihelkonda, kus ta varem oli elanud. kaebuse tühistamiseks pidi uus elanik käima välja suure hulga raha eluaseme rentimiseks ja nii vältima väljasaatmist. see reegel tõi endaga kaasa rikkumised, kus kihelkond maksis oma vaestele peale, et nendest lahti saada. saatis nad teise kihelkonda ja aitas neil seal end varjata 40 päeva.
siis tuli james II aastal 1633 ja täpustas, et seda 40-päevalist aega tuleb lugema hakata sellest hetkest, mil isik on esitanud kirikueestseisjale kirjaliku teate oma elukoha ja perekonnaliikmete kohta. siis juhtus nii, et mõni kirikueestseisja ei andnud saadud infot edasi sinna kuhu vaja ja lasi sissesõitnul 40 päeva uues kohas täis tiksuda. kihelkonna üldsuse arvates ei olnud selline käitumine (teatise laekumise varjamine) kihelkonna huvides ja et kihelkonna huvides oli koheselt teada saada sisserännanust, et teda oleks võimalik tähtaegselt välja saata.
sellise olukorra vältimiseks andis william III 1650. aastal välja edikti, et neljakümnepäevast resideerumist uues kihelkonnas tuleb arvestama hakata alates teate kirjalikust avaldamisest pühapäevasel jumalateenistusel.
nii siis juhtuski, et lihtsal inimesel oli praktiliselt võimatu teise kihelkonda elama minna. selle teate avaldamine kirikus tähendas koheselt kohaliku kogukonna aktiviseerumist uute inimeste väljasaatmiseks. siit siis tulebki otsida praeguse brexiti ja võõraviha juuri.
kui henry VIII oli katoliku kloostrid likvideerinud, siis vaestel polnud kusagil olla ja keegi ei hoolitsenud nende eest.
siis tuli 1533. aastal elizabeth I ja kehtestas, et iga kihelkond hoolitsegu ise oma vaeste eest. ja et iga kihelkond peab määrama vaeste eest vastutajad, kes kiriku eestseisjate abiga peavad koguma elanikelt vajalikud summad.
seega omandas tähtsuse küsimus, keda lugeda oma kihelkonna vaeseks. sest maksu ei tahtnud keegi maksta.
siis tuli aastal 1630 charles II ja kehtestas, et 40 päeva elunemist kihelkonnas annab õiguse eluks vastavas kohas ja järelikult ka õiguse sotsiaalteenustele. ent selle aja jooksul on antud õigus kahe rahukohtuniku otsusel (kui vastav kaebus on laekunud) saata uus elanik tagasi kihelkonda, kus ta varem oli elanud. kaebuse tühistamiseks pidi uus elanik käima välja suure hulga raha eluaseme rentimiseks ja nii vältima väljasaatmist. see reegel tõi endaga kaasa rikkumised, kus kihelkond maksis oma vaestele peale, et nendest lahti saada. saatis nad teise kihelkonda ja aitas neil seal end varjata 40 päeva.
siis tuli james II aastal 1633 ja täpustas, et seda 40-päevalist aega tuleb lugema hakata sellest hetkest, mil isik on esitanud kirikueestseisjale kirjaliku teate oma elukoha ja perekonnaliikmete kohta. siis juhtus nii, et mõni kirikueestseisja ei andnud saadud infot edasi sinna kuhu vaja ja lasi sissesõitnul 40 päeva uues kohas täis tiksuda. kihelkonna üldsuse arvates ei olnud selline käitumine (teatise laekumise varjamine) kihelkonna huvides ja et kihelkonna huvides oli koheselt teada saada sisserännanust, et teda oleks võimalik tähtaegselt välja saata.
sellise olukorra vältimiseks andis william III 1650. aastal välja edikti, et neljakümnepäevast resideerumist uues kihelkonnas tuleb arvestama hakata alates teate kirjalikust avaldamisest pühapäevasel jumalateenistusel.
nii siis juhtuski, et lihtsal inimesel oli praktiliselt võimatu teise kihelkonda elama minna. selle teate avaldamine kirikus tähendas koheselt kohaliku kogukonna aktiviseerumist uute inimeste väljasaatmiseks. siit siis tulebki otsida praeguse brexiti ja võõraviha juuri.
Saturday, September 17, 2016
proua puhveti vastulöök
nagu mati unt ükskord üheksakümnendatel sirbis kirjutas, et mida te ruulite siin kuradi teismelised? ei ruuli te midagi. hoopis meie, vanemad inimesed, ruulime! kui hästi järgi mõelda, siis nii ka on.
mõni hetk võis küll tekkida tunne, et pärnu - see ongi see, kui riia maanteel endises tiina poes asunud poksiklubi liikmed peksavad rannapargis ühte valgast pärnusse suvitama tulnud pereisa või kui bemmiga nooruk kihutab weekendile 220 kmh.
aga nüüd teeb proua puhvet (raamatu nimi on "pärnu valged majad") üheselt selgeks, et asja tajutakse fundamentaalselt valesti. et need rullnokad on vaid pinnavirvendus. sest pärnu, see on tegelikult funk. ja funk pärnu kastmes langes kokku pätsu eestistamise perioodiga ehk et pärnu fungile oli eestlus sisse kavandatud. mis omakorda tähendas seda, et läbi nõukaaja oli eestiaegne pärnu funk nagu üks hele kiir keset seda halli sovjeetlikku möga. see, et nõukaajal tehtud neofunk oli tegelikult punastele keskmise sõrme näitamine, oli arusaadav vaid vähestele. jah kuulsat funki on pärnu täis, olev siinmaad on pärnu täis. aga kui tahate näha, kuidas punastele sõrme näidati, siis ärge minge pärnu kekki või seedri tänavale vaid minge väike-veski 24.
kirjanduslik mõõde on sellel proua puhveti raamatul muidugi lahja. mis on muidugi hea, sest kui seal oleks olnud martkadastikulikud seksistseenid proua puhveti ja härra fungi vahel, siis oleks tõsine eesti funk ja varjatud vastupanu punavõimudele hoopis tähelepanu alt välja jäänud. teadmiseks, et proua puhvet ja härra funk sõidavad raamatus põhiliselt ratastega mööda pärnut ja vaatavad funkmaju. väga sünnis.
proua puhvet ei hakka isegi seda järeldust raamatus kirja panema aga jällegi - kui lugeja paneb kaks ja kaks kokku, siis ta saab aru, et see bemmiga tüüp tuli pärnusse ja ei pääsenud fungist kuhugi, sest pärnu on funki täis ja ta parkis tõenäoliselt mõne funkmaja ette muru peale. seda haledam see lugu on, kui ta sellest aru ei saanud. ja kui tiina poes kooskäinud poksijad valga pereisa tümitasid, siis see leidis aset funktsionalistliku rannakohviku taga.
ps. ja kui lugejal tekkis küsimus, et mis muusikat fungi teemalise mõtiskluse järel kuulama peaks, siis loomulikult kraftwerki.
mõni hetk võis küll tekkida tunne, et pärnu - see ongi see, kui riia maanteel endises tiina poes asunud poksiklubi liikmed peksavad rannapargis ühte valgast pärnusse suvitama tulnud pereisa või kui bemmiga nooruk kihutab weekendile 220 kmh.
aga nüüd teeb proua puhvet (raamatu nimi on "pärnu valged majad") üheselt selgeks, et asja tajutakse fundamentaalselt valesti. et need rullnokad on vaid pinnavirvendus. sest pärnu, see on tegelikult funk. ja funk pärnu kastmes langes kokku pätsu eestistamise perioodiga ehk et pärnu fungile oli eestlus sisse kavandatud. mis omakorda tähendas seda, et läbi nõukaaja oli eestiaegne pärnu funk nagu üks hele kiir keset seda halli sovjeetlikku möga. see, et nõukaajal tehtud neofunk oli tegelikult punastele keskmise sõrme näitamine, oli arusaadav vaid vähestele. jah kuulsat funki on pärnu täis, olev siinmaad on pärnu täis. aga kui tahate näha, kuidas punastele sõrme näidati, siis ärge minge pärnu kekki või seedri tänavale vaid minge väike-veski 24.
kirjanduslik mõõde on sellel proua puhveti raamatul muidugi lahja. mis on muidugi hea, sest kui seal oleks olnud martkadastikulikud seksistseenid proua puhveti ja härra fungi vahel, siis oleks tõsine eesti funk ja varjatud vastupanu punavõimudele hoopis tähelepanu alt välja jäänud. teadmiseks, et proua puhvet ja härra funk sõidavad raamatus põhiliselt ratastega mööda pärnut ja vaatavad funkmaju. väga sünnis.
proua puhvet ei hakka isegi seda järeldust raamatus kirja panema aga jällegi - kui lugeja paneb kaks ja kaks kokku, siis ta saab aru, et see bemmiga tüüp tuli pärnusse ja ei pääsenud fungist kuhugi, sest pärnu on funki täis ja ta parkis tõenäoliselt mõne funkmaja ette muru peale. seda haledam see lugu on, kui ta sellest aru ei saanud. ja kui tiina poes kooskäinud poksijad valga pereisa tümitasid, siis see leidis aset funktsionalistliku rannakohviku taga.
ps. ja kui lugejal tekkis küsimus, et mis muusikat fungi teemalise mõtiskluse järel kuulama peaks, siis loomulikult kraftwerki.
jutustus eriväelastele
see oli nii, et oli õunu vaja. läksin õunapuu juurde ja raputasin. ühtegi ei kukkunud alla.
Sunday, September 11, 2016
kuulus vabavõitleja
vaatasin ntv pealt uudist, kuidas kuulus vabavõitleja jeffrey monson võttis endale luganski rahvavabariigi kodakondsuse ning lubas luganskis asutada vabavõitluse kooli. nagu ta intervjuus vene ajakirjanikele ütles, siis selleks, et luganski lastel oleks tulevikus lootust.
Wednesday, August 24, 2016
uus siseneja skeenele
nagu ma juba üks kord tähele panin (vt http://saamuelpliuhkam.blogspot.com.ee/2015/12/prantsuse-keele-tolgi-raamat.html) on lisaks mart kadastiku seksromaanidele tulnud skeenele veel üks uus zanr. nime ei oska ma sellele zanrile pakkuda aga selle zanri olemus on see, et niiöelda tavainimene kirjutab oma elust raamatu. ja see raamat on täis tavalise inimese tavalisi asju. nüüd lugesin ühe endise pedagoogi raamatut sellest, kuidas ta ükskord kohtas eugenia gurin-loovi, kuidas ta ükskord võtme ära kaotas ja lukuvana tema luku lahti muukis, kuidas ta ükskord taanis rongiga sõitis ja kaasreisijad palusid tal vaiksemini kõnelda, kuidas ta mitu korda oma asutuse tippjuhi juurde väärnähtuste üle kaebama läks, kuidas noored mehed on kombed täiesti minetanud ja ei võta muuseumis mütsi peast ära, kuidas tema otsene ülemus on alati jobu olnud jne.
Tuesday, August 23, 2016
karl sebulke
karl sebulke. 1845-1928. asutas pärnus metallitöökoja 1877. aastal. asukoht oli linavabriku krundil. tootis muuhulgas ka sisepõlemismootoreid. oma ajalehereklaamides lubas, et kirjutab isiklikult oma toodetele "vastutusekirja" kaasa.
Saturday, August 6, 2016
pierre de coubertini ideaalidest
siiski meenutaks nüüd seda, mida olümpialiikumise looja tegelikult silmas pidas ja mis tegelikult praegu brasiilias toimub. lembitu kuuse tegi õigesti, et sinna minemata jättis.
harald rajametsa tõlkes:
oo sport, sa oled viljakus!
eesmärgikindlalt vääristad sa inimeste tõugu
lämmatades haigeid idusid ja kustutades plekke
mis ähvardavad mürgitada tema puhtust
jõust pakatades ihaldab atleet
endale sigitada poegi, kes võimelised nagu tema
on kätte võitma kuulsusrikast loorberit
Tuesday, August 2, 2016
lembit ja nigol
lembit andresen oli teatavasti nigol andreseni vennapoeg. kord ütelnud nigol lembitule, et ega see peda pole ikka õige ülikool. lembit jäänud seepeale kurvaks. siis nigol lohutanud lembitut, et ega kool polegi nii tähtis kui on eneseharimine.
Sunday, June 26, 2016
hey baby
singapuri sündimuskordaja on üks maailma väiksemaid - 0,8. ning singapur on üks maailma rikkamaid ja maailma haritumaid riike. kodanikel on väga kõrged nõudmised oma tarbimiseelistuste osas, hariduse osas, karjääri osas ja ka partnerite osas. see seletab ka madalat sündimuskordajat. nüüd võttis singapuri valitsus ette programmi "beautifully imperfect", et tuua kodanike ootused vähemalt partnerite osas maa peale tagasi. ning kuna inimesed ei oska enam abielluda ega partnereid leida, siis asutati koduleht heybaby.sg, mis õpetab, et kuidas abiellumine ja kodu rajamine käib.
suur vene poeet
kui brodsky nobeli sai, siis tema maja peale peterburis liteinõje prospektil kirjutati kodanikualgatuse korras, et "siin elas suur vene poeet jossif brodski". kohe kraabiti see maha ja kirjutati asemele, et "räpane juut - vaat see on teie brodski aga mitte suur vene luuletaja". ja nii siis vaheldumisi neid kirjutisi seal vahetati. kui mihhail lotman ükskord läks sinna maja juurde, siis parasjagu kaks tüüpi kratsisid maha mingi juudivastast kirja et asemele kirjutada, et "siin elas suur poeet jne". lotman pakkus neile, et rahuldaks ühe kirjaga mõlemad pooled ära: "siin elas räpane juut - suur vene poeet jossif brodski"
Friday, June 24, 2016
lahendus birmale
1988. aastaks oli birma jõudnud nii viletsasse seisu, et limiteeriti inimestele müüdavat riisi, polnud ravimeid ja kütust. rahvs protestis. ning valitsev kindral ne win üritas probleemi lahendada korraldades rahareformi. kuna astroloogid ütlesid talle, et tema õnnenumber on 9, siis uued rahatähed olid 45- ja 90- kjatised. selle sammuga kaotas rahvas üleöö oma säästud ja hakkas muidugi veel rohkem mässama.
Saturday, June 11, 2016
stercoraria
me kõik teame seda hetke, kui vastvalitud paavst tuleb rõdule. ja et kuidas inimesed üle maailma tulevad seda hetke ootama. küsimus aga on, et mis sünnib enne seda hetke.
vanasti, st enne kui michelangelo selle vatikani peetruse katedraali ehitas, resideerus paavst lateraani basiilikas. ja seal oli kombeks nii, et kui paavst ära valiti, siis ta keeldus sellest ja teised pidid teda siis veenma. kui ta ära veendi, siis lauldi talle laulu, et jumal on teda valinud jne. ja siis pidi ta lateranuse katedraalis sisse võtma teatava sünnitava naise asendi, natuke selili ja puusad ettepoole välja sirutatud ja jalad harkkis. sest ta pidi sümboliseerima kirikut, kes on meie kõigi ema. selleks oli talle valmistatud spetsiaalne pidulik sünnitustool. selline, mille keskel oli auk. kui ta oli sünnitamise ära imiteerinud, siis läks ta alles rõdule rahvast tervitama.
aga teatavasti oli ühel hetkel üks paavst naine. või väidetavasti oli. ja pärast seda piinlikku juhtumit, otsustati, et seda sünnitustooli hakatakse kasutama paavsti soo kindlaks tegemiseks. kleerik läks tooli juurde, pistis käe sisse ja siis kui leidis üles munandid, siis teatas "habet testes!"
vanasti, st enne kui michelangelo selle vatikani peetruse katedraali ehitas, resideerus paavst lateraani basiilikas. ja seal oli kombeks nii, et kui paavst ära valiti, siis ta keeldus sellest ja teised pidid teda siis veenma. kui ta ära veendi, siis lauldi talle laulu, et jumal on teda valinud jne. ja siis pidi ta lateranuse katedraalis sisse võtma teatava sünnitava naise asendi, natuke selili ja puusad ettepoole välja sirutatud ja jalad harkkis. sest ta pidi sümboliseerima kirikut, kes on meie kõigi ema. selleks oli talle valmistatud spetsiaalne pidulik sünnitustool. selline, mille keskel oli auk. kui ta oli sünnitamise ära imiteerinud, siis läks ta alles rõdule rahvast tervitama.
aga teatavasti oli ühel hetkel üks paavst naine. või väidetavasti oli. ja pärast seda piinlikku juhtumit, otsustati, et seda sünnitustooli hakatakse kasutama paavsti soo kindlaks tegemiseks. kleerik läks tooli juurde, pistis käe sisse ja siis kui leidis üles munandid, siis teatas "habet testes!"
Sunday, June 5, 2016
rooma pommitamisest
10.07.1943 maabusid ameeriklased sitsiilias. seitse päeva hiljem hakati roomale lendlehti viskama. et näe, mussolini poliitika on toonud teie õuele selle. kahe päeva pärast algas rooma pommitamine. kuna protestantlikud piloodid olid paavstivihkajad, siis nemad lennata ei saanud. et nad vatikani maatasa ei teeks. lennata lubati ainult katoliiklastel. sihtmärkideks olid lennujaamad ja raudteejaamad. mõned pommid kukkusid ka ühe surnuaia ette, kus mitmed lillemüüjad surma said. kokku kestis rooma pommitamine kaks ja pool tundi, alates 11.03 kuni 13.35.
kui hiljem ameeriklased rooma sisse tulid, siis üks ameerika sõdur jäi kolosseumi ette seisma: "mu jumal, me pommitasime isegi seda"
kui hiljem ameeriklased rooma sisse tulid, siis üks ameerika sõdur jäi kolosseumi ette seisma: "mu jumal, me pommitasime isegi seda"
Sunday, May 29, 2016
kommunaaluudiseid
tallinna küte läks ka üle kaugloetavate arvestite süsteemile. sellega seoses paigutati majade küttesõlmedesse sellised pikkade antennidega saatjad. nüüd kui küttehooaeg läbi sai, siis tõmbasid korteriühistud süsteemidel pistikud seinast välja ja sealhulgas tõmmati ka seinast välja need pikkade antennidega kauglugemisseadmed. tallinna küte siiski palub, et pandagu nende antennidega seadmete pistikud nüüd pistikupesadesse tagasi. et muidu nagu need lained ei võngu nii hästi
Wednesday, May 25, 2016
kuidas lewis ja clark üldse magada ei saanud
indiaanlastel oli teatavasti mingi teema nägemustega ja nägemustes nähtud asjadega. iga mees pidi nägemusi nägema ja see kujundas tema identiteeti ja õnne. õnnetud olid need mehed, kes nägemust ei näinud. nad ise tunnistasid seda ja kurtsid seda kõigile aga ühtlasi olid sellega seoses määratud olema alamklass. mõned indiaanlased ajasid end nägemuste nägemiseks muutunud teadvuse seisundisse enesepiinamisega, seente söömisega, kaktustega, alkoholiga jne. mõnedes hõimudes võtsid nägemuste koha hoopis unenäod. nii juhtus, et kui lewis ja clark juhtusid uurima ühte lääne tasandike indiaanihõimu, siis nad ei saanud üldse magada, sest iga kord, kui mõni indiaanlane unes midagi nägi, ärkas ta üles, hakkas trummi taguma ja karjuma, et kõik teaksid, mida ta unes nägi.
Monday, May 23, 2016
mittesõdimine on kuritegelik
antropoloog ruth benedict kirjutas 1934 aastal klassikalise raamatu "patterns of culture". muuhulgas käsitleb ta seal sõda. on hõime, kes peavad sõjaolukorda normaalolukorraks, on selliseid, kes sõdivad aegajalt ja selliseid, kes ei saa üldse aru, et mis on sõda. need on huvitavad, kes peavad sõda normaalseisundiks. nimelt on nende arvates naaberhõimudega mittesõdimine kuritegelik, sest nendega mittesõdimine tähendaks nende tunnistamist inimolendite kategooriasse kuuluvaks. naaberhõimud on aga defineeritud selliselt, et nad ei ole inimolendite hulka kuuluvad.
Wednesday, May 4, 2016
13.04.1992 ülemnõukogus
ülemnõukogu arutas 13.04.1992. aastal kaitseministeeriumi loomist. rahvasaadikud said valitsuselt küsimusi küsida.
vello pohla küsis järgmist: lugupeetud ettekandja, kas loodavaid kaitsejõude kavatsetakse tulevikus kasutada ka UFO-de ja tulnukate vastu? tänan!
enn tupp vastas: see on hea küsimus. ma loodan, et meie iseseisvumisele on kindlasti aidanud kaasa ka merivälja kivi. hr tamme elab muide seal lähedal. ma arvan, et sellest on tulevikus abi. minu meelest hoiab see maa-alune kivi kindlamini ära UFO-de ründed kui meie kaitsevägi. selle ala spetsialistid arvavad, et on võimalik meie õhuruumi kaitsta ka mainitud viisil.
vello pohla küsis järgmist: lugupeetud ettekandja, kas loodavaid kaitsejõude kavatsetakse tulevikus kasutada ka UFO-de ja tulnukate vastu? tänan!
enn tupp vastas: see on hea küsimus. ma loodan, et meie iseseisvumisele on kindlasti aidanud kaasa ka merivälja kivi. hr tamme elab muide seal lähedal. ma arvan, et sellest on tulevikus abi. minu meelest hoiab see maa-alune kivi kindlamini ära UFO-de ründed kui meie kaitsevägi. selle ala spetsialistid arvavad, et on võimalik meie õhuruumi kaitsta ka mainitud viisil.
Tuesday, April 26, 2016
kuidas kilk ja aasav restorani tegid
see lugu pärineb kohtu poolt keelustatud raamatust.
aga oli nii, et tartu restoranipidaja olga aasav ja rein kilk otsustasid tartu vaksalisse teha slaavi restorani. kilk pidi maja ära remontima ja aasav pidi köögi püsti panema. aasavil oli juba restoranile tegevjuht palgatud, kui ta kuulis linnavalitsusest, et kilk pole isegi veel ehitusluba taotlenud. tahtis siis kilgiga kokku saada, et asja arutada. kilgil oli kogu aeg kiire ja üldse ei saanud kokku saada. no ja lõpuks siis leppisid teatud päeval kokku, et saavad õhtul kell seitse vaksalis kokku. aasav läks igaks juhuks juba mitu tundi varem kohale ja juhtuski nii, et kilk tuli kella seitsme asemel pool seitse kohale. kilk pakkus aasavile, et lähme istume ühte kohta maha, et kusagil lähikonnas peetakse ühe hosteli avamispidu, et lähme sinna. aasav tõrkus, sest ta ei tundnud sealt hostelist mitte kedagi. aga kuna kilk käis peale ja rääkida oli vaja, siis lõpuks läkski. istusid siis kilgiga seal avamispeol suure laua taha maha ja kilk pakkus aasavile, et võtame pitsi viina. no aasav siis võttiski. tahtis hakata restoranist ja täitmata lubadustest rääkima. kilk pakkus, et kuule võtame veel pitsi viina. aasav tõrkus, aga lõpuks võttiski ka teise pitsi. niipea kui ta teise pitsi viina oli ära joonud, tõusis kilk püsti ja ütles, et ta peab nüüd hambaarsti juurde minema ja panigi minema. aasav jäi aga võõraste inimeste keskele istuma, viinapits käes.
aga oli nii, et tartu restoranipidaja olga aasav ja rein kilk otsustasid tartu vaksalisse teha slaavi restorani. kilk pidi maja ära remontima ja aasav pidi köögi püsti panema. aasavil oli juba restoranile tegevjuht palgatud, kui ta kuulis linnavalitsusest, et kilk pole isegi veel ehitusluba taotlenud. tahtis siis kilgiga kokku saada, et asja arutada. kilgil oli kogu aeg kiire ja üldse ei saanud kokku saada. no ja lõpuks siis leppisid teatud päeval kokku, et saavad õhtul kell seitse vaksalis kokku. aasav läks igaks juhuks juba mitu tundi varem kohale ja juhtuski nii, et kilk tuli kella seitsme asemel pool seitse kohale. kilk pakkus aasavile, et lähme istume ühte kohta maha, et kusagil lähikonnas peetakse ühe hosteli avamispidu, et lähme sinna. aasav tõrkus, sest ta ei tundnud sealt hostelist mitte kedagi. aga kuna kilk käis peale ja rääkida oli vaja, siis lõpuks läkski. istusid siis kilgiga seal avamispeol suure laua taha maha ja kilk pakkus aasavile, et võtame pitsi viina. no aasav siis võttiski. tahtis hakata restoranist ja täitmata lubadustest rääkima. kilk pakkus, et kuule võtame veel pitsi viina. aasav tõrkus, aga lõpuks võttiski ka teise pitsi. niipea kui ta teise pitsi viina oli ära joonud, tõusis kilk püsti ja ütles, et ta peab nüüd hambaarsti juurde minema ja panigi minema. aasav jäi aga võõraste inimeste keskele istuma, viinapits käes.
Sunday, April 24, 2016
rõõmsaid kohtumisi veteranipäevalt
- ou tere meelis, kuidas kõlgub? saabusid ka rokkima, jajaja.
- oi tore sind näha, kuule ma pean korra sinna teiselepoole platsi minema
- jou jou, kristjan, lahe kontsert, mis? kuidas endal läheb? ikka vanaviisi jah? me peame ikka kokku hoidma, onju.
- ei kurda, hästi läheb, jaja, hoiame kokku. tead ma tahtsin just minna sinna putkasse sinilille ostma.
- hei hei viktor, jõudsid ka kohale? mäletad, kui me omal ajal... nii et vähe ei olnud. mäletad jah, mäletad?
- ja, ikka mäletan. olid ajad, olid ajad. tead ma lähen vaatan endale kuskilt tassi kohvi.
- ou jee, kaido, sina ka siin! no kuidas sul vahepeal läinud on? see on sinu pruut, jah? pole paha!
- tere jah, pole ammu näinud. ah tead mis siin ikka, me just hakkasimegi lahkuma.
- oi tore sind näha, kuule ma pean korra sinna teiselepoole platsi minema
- jou jou, kristjan, lahe kontsert, mis? kuidas endal läheb? ikka vanaviisi jah? me peame ikka kokku hoidma, onju.
- ei kurda, hästi läheb, jaja, hoiame kokku. tead ma tahtsin just minna sinna putkasse sinilille ostma.
- hei hei viktor, jõudsid ka kohale? mäletad, kui me omal ajal... nii et vähe ei olnud. mäletad jah, mäletad?
- ja, ikka mäletan. olid ajad, olid ajad. tead ma lähen vaatan endale kuskilt tassi kohvi.
- ou jee, kaido, sina ka siin! no kuidas sul vahepeal läinud on? see on sinu pruut, jah? pole paha!
- tere jah, pole ammu näinud. ah tead mis siin ikka, me just hakkasimegi lahkuma.
Subscribe to:
Posts (Atom)